top of page

Om lean

4P_jL_edited_edited_edited.jpg

Der en del fordomme knyttet til opfattelsen af lean, da lean kan anvendes som en skrivebordsøvelse i regnearkseffektivisering . Det viser sig dog ofte, at de øvelser for det første ikke er særlig effektive, og for det andet skaber et dårligt arbejdsmiljø.Lean er udviklet som en ledelsesmetode hos Toyota, og for at kopiere lean til andre organisationer må det nødvendigvis være praksis for lean, altså leans forankring i organisationskultur, - adfærd og -ledelse. Der skal lean anvendes som en træning i kontinuerte forbedringer af processerne (flow), der ledes af det gode arbejdsmiljø i den effektive proces styret af en datadrevet forbedringsindsats imod tydelige succeskriterier og mål for kunden.​Helt grundlæggende er Lean systematik i stræben efter flow af værdi til en kunde.Flow af værdi skabes ved fjernelse af spild, optimering af værdiskabende tid og kontinuerte forbedringer. 

 I følge to professorer Wommack og Jones, som studerede Toyotas produktionssystem i Japan og skrev bøgerne 'The Machine that Changed the World' og 'Lean Thinking', handler lean om 5 principper:

1. Identificér værdi for kunden, 2. Kortlæg værdistrømmene og fjern spild, 3. Skab Flow i værdiskabende aktiviteter, 4. Lad slutkunden trække varen/ydelsen 5. Stræb efter perfektion gennem løbende forbedringer.​

 

Derudover er en række værktøjer beskrevet, som Toyota anvender, som f.eks. 5S, Kanban m.v. Organisationer forsøgerat kopiere Toyota ved at implementerer værktøjerne, som er udviklet til de forhindringer i deres kultur - og det er faktisk IKKE Lean. Den amerikanske forsker Mike Rother har vist, at kopiere Toyota medfører, at mange virksomheder mislykkes med at fastholde målbar succes med lean. I stedet handler det om, at træne det mindset i organisationen, at der kontinuert stræbes efter målbare forbedrede processer, og det starter med menneskerne i organisationen, samt det gode arbejdsmiljø, for sammen at skabe en videnskabelig tænkning, hvor målsætning, udgangspunkt og diskrepans er transperant, og hvor alle i organisationen stræber efter forbedring.​

 

Jeff Likers skitse af 4P modellen med de 14 principper viser netop fundamentet for denne videnskabelige tænkning. ​Leansite arbejder med disse 14 principper som implementeres i byggeprocessen i den udstrækning det er nødvendigt for at forbedre arbejdsmiljø og leverance.

bottom of page